Codziennie widzisz setki reklam zewnętrznych, a nawet więcej, jeśli mieszkasz w mieście takim jak Gdańsk lub Warszawa. Ale wycofanie tych reklam jest prawdopodobnie bliskie zeru. Reklamę zewnętrzną trzeba zrobić dobrze albo można jej nie robić wcale.
W języku branżowym, w swobodnym tłumaczeniu, znana również jako Out-of-home (OOH) advertising czyli tłumacząc – reklama poza domem. Reklama zewnętrzna jest szerokim terminem opisującym każdy rodzaj kampanii, która dociera do konsumentów, gdy są poza domem. Można go dalej podzielić na bardziej precyzyjne segmenty, ale to wszystko reklama zewnętrzna, jeśli występuje poza domem.
To medium masowego rynku, podobnie jak radio i telewizja. Najlepiej nadaje się do przekazania komunikatu szerokiej grupie odbiorców, budowania marki, a także do dużych i małych kampanii reklamowych.
Rodzaje reklamy zewnętrznej
Media zewnętrzne to podstawa, ponieważ docierają do setek tysięcy ludzi, którzy podróżują pieszo, transportem publicznym lub samochodem. Zazwyczaj jest to bardzo szybkie i efektowne. Najczęstsze formy mediów zewnętrznych to:
- Reklama na billboardach
- Wyświetlacze w punktach sprzedaży
- Mała architektura, taka jak przystanki autobusowe, kioski i budki telefoniczne
- Reklamy tranzytowe i opakowania, na przykład na taksówkach, autobusach, metrze i pociągach
- Billboardy mobilne
- Reklama partyzancka zwana także mediami ambientowymi
Reklama zewnętrzna dojrzewa
Kiedyś reklama zewnętrzna była po prostu sposobem na zwiększenie świadomości marki. Nie jest możliwe przekazanie złożonego komunikatu na nośniku, który ludzie zobaczą tylko przez kilka sekund lub najwyżej przez kilka minut. Ten rodzaj reklamy był postrzegany jako wsparcie kampanii telewizyjnych, bezpośrednich, radiowych i prasowych. Utrzymywał produkt lub usługę w świadomości odbiorców podczas kiedy pozostałe formy mediów wykonywały cięższe zadania.
Jednakże wraz z pojawieniem się technologii mobilnych i stron internetowych reklama zewnętrzna może skłonić ludzi do zrobienia czegoś natychmiast. Od kodów QR po proste adresy internetowe, a nawet aplikacje, takie jak Snapchat i Instagram, media zewnętrzne mogą być sposobem na rozpoczęcie rozmowy z konsumentem lub sposobem dla kampanii outdoorowej do rozprzestrzeniania się w sieci internetowej.
Niektóre reklamy zewnętrzne mogą stać się centralnym punktem całej kampanii, szczególnie gdy są widowiskowe lub stymulują interakcję z użytkownikami i ich telefonami komórkowymi. Niewiarygodne, ale prawdziwe.
Koszty związane z reklamą zewnętrzną
Dotarcie do setek tysięcy konsumentów nie jest tanie, a wraz ze wzrostem konkurencji o miejsca na billboardach rosną także związane z tym koszty.
Obliczenia kosztów oparte są na systemie zwanym Gross Rating Points (GRP), który odnosi się do oglądalności reklamy i wrażeniami dostarczanymi przez media w danej lokalizacji na zewnątrz. Nazywa się to Daily Effective Circulation (DEC) – w tłumaczeniu efektywny przepływ dzienny – co można także rozumieć jako widoczność. Jeden punkt oceny jest równy 1% populacji rynku. Istnieje wiele czynników związanych z ruchem, widocznością, lokalizacją i rozmiarem.
Ta ocena daje wynik widoczności który może wynieść od 1% do 100%. Połowa oznacza, że co najmniej 50% populacji tego obszaru widziałoby jedną z twoich tablic przynajmniej raz dziennie.
Możesz spodziewać się że w obszarach gdzie widoczność będzie bardzo duża trzeba będzie zapłacić naprawdę grube pieniądze. Cena gwałtownie wzrośnie w głównych obszarach, takich jak Warszawa, Gdańsk, czy Kraków.
Wskazówki dotyczące udanych kampanii reklamy zewnętrznej
Podejdź do swojej strategii outdoorowej z ostrożnym planowaniem i precyzją, aby mieć pewność, że uzyskasz najwyższy zwrot z każdej zainwestowanej złotówki. Żyjemy w świecie rządzonym przez smartfony i inne urządzenia przenośne. Przeciętny konsument zwraca uwagę na mały ekran przed nimi, a nie na billboardy i opakowania transportowe. Musisz włamać się do tej cennej przestrzeni jego uwagi.
- Reklama, którą można udostępnić: Podejdź do reklamy zewnętrznej jako czegoś, co wywoła poruszenie. Ludzie to zobaczą, nagrają i udostępnią w mediach społecznościowych. Twój czas i pieniądze nie są wykorzystane dobrze jeśli reklamy nie można udostępnić dalej.
- Wydaj swoje pieniądze na bardzo ruchliwe miejsca: Możesz chcieć kupić więcej tańszych miejsc reklamowych, ale zdecydowanie lepiej jest wybrać jedną miejsce reklamowe, która uzyska milion obejrzeń, niż pięć reklam, które otrzymają 800 000.
- Spójrz na konkurencję: Być może najlepszym tego przykładem jest billboard Audi. Po prostu powiedział: „Twój ruch, BMW”. Następnie tydzień później BMW umieściło billboard z napisem „Mat.”. Nie chcesz narażać się na wyśmiewanie, więc przestudiuj obszar i wybierz witryny, które nie będą stanowić problemu.
- Mniej znaczy więcej: Reklama zewnętrzna przyciąga wzrok na sekundę lub dwie - jeśli masz szczęście. Nie chcesz nasycać reklamy komunikatami i wezwaniami do działania. Uprość i pozwól, aby kilka słów i oszałamiająca grafika przyciągnęły uwagę konsumentów. Pomyśl o mediach zewnętrznych jako o rozpoczęciu rozmowy. Reklama zewnętrzna ma zainteresować konsumenta, a nie zasypywać go informacjami.
Na zakończenie
Pamiętaj, że reklama zewnętrzna nie może wykonać ciężkiego zadania. Zmuszenie jej do tej roli zwykle prowadzi do bardzo zagraconego i zagmatwanego komunikatu. Zarzucasz konsumenta zbędnym i niepotrzebnym szumem, jeśli umieścisz więcej niż 10 słów na tablicy.
Koniecznie zapoznaj się z naszymi systemami reklamy zewnętrznej klikając w poniższy przycisk.