Bilbordy, słupy, banery i ekrany - reklama przy drodze przybiera naprawdę wiele form. Taki rodzaj rozpowszechniania swojej marki jest obecny na całym świecie, zarówno w dużych jak i niewielkich miastach. Każdy miał z nim styczność. Pojawia się jednak pytanie - jak skuteczna jest ostatecznie reklama przy drodze?
Grupa odbiorców
Pierwszym aspektem, któremu należy się przyjrzeć przy ocenie skuteczności tego typu reklamy, jest grupa odbiorców. Zastanówmy się, do kogo ona trafia? Jest umieszczona przy drodze, po której poruszają się samochody. Ludzie jadący do pracy, domu, sklepu czy na wycieczkę. Wszyscy widzący ową reklamę są zupełnie przypadkowymi ludźmi. Jaka jest zatem szansa, że osoba widząca reklamę jest zainteresowana daną usługą czy produktem? Stosunkowo dość niewielka, zwłaszcza, że nie możemy jej w żaden sposób ukierunkować. Po prostu nie wiemy, do kogo ona trafi. Posługując się nią, liczymy więc na "łut szczęścia", że odpowiednia osoba ją zobaczy i zainteresuje się naszym produktem lub usługą.
Zainteresowanie odbiorcy
Mówiąc o reklamie przy drodze, musimy mieć świadomość tego, że widzący ją ludzie prowadzą samochód. Jest to absorbująca uwagę czynność, która wymaga znacznej koncentracji. Nasz wzrok, podczas kierowania autem, skupia się na przestrzeni przed samochodem. Z tego powodu wszystkie rzeczy, które znajdują się nieco dalej od drogi - na przykład właśnie przydrożne reklamy - są w dużej mierze przez nas ignorowane. Tutaj pojawia się także druga kwestia, mianowicie to, że reklamy przydrożne są traktowane jako nieistotne. Ludzie nie przywiązują do nich większej uwagi, nie tylko przez wzgląd na skupienie podczas jazdy, ale także, ponieważ traktowane są po prostu jako niezmienny element miejskiego krajobrazu.
Reklama przy drodze nie jest zatem w stanie wygenerować sprzedaży w bezpośredni sposób, ponieważ często nie jest ona zauważana i nie trafia do osób zainteresowanych dany tematem. Jest przy tym bardzo kosztowna, więc jeśli naszym celem jest bezpośrednie wygenerowanie dochodu, raczej nie powinniśmy wybierać tej formy reklamy.
Odpowiedni cel marketingowy
Przeanalizowaliśmy więc do kogo dociera reklama przy drodze i w jaki sposób oddziałuje ona na odbiorców. Pora, aby zastanowić się, w jaki sposób wykorzystać cechy reklamy przydrożnej do osiągnięcia konkretnego celu marketingowego.
Przydrożna reklama:
• jest widoczna dla szerokiej grupy odbiorców;
• jest formatem reklamy graficznej;
• zapisuje się w podświadomości.
Te cechy sprawiają, że o ile reklama przy drodze nie sprawdzi się jako kanał generujący sprzedaż, o tyle może posłużyć jako narzędzie doskonale zwiększające świadomość marki. Jeśli więc inwestujemy w ten format reklamowania, powinniśmy stworzyć motyw graficzny, w którym dominować będzie logotyp i nazwa naszej firmy. Druga w kolejności, jeśli chodzi o zajmowany obszar, powinna być grafika, przedstawiająca element, który wywoła skojarzenia z branżą, którą zajmuje się nasza firma.
Taki zabieg sprawi, że nazwa naszej firmy stanie się rozpoznawalna - nawet dla ludzi nie obracających się w naszej branży. Rozpowszechni to naszą działalność, tworząc solidną markę, która w naturalny sposób kojarzyć się będzie z daną tematyką. Nawet jeśli osoby, które widziały naszą reklamę nie zainteresowały się nią od razu - to w chwili, gdy pojawi się u nich zapotrzebowanie na nasz produkt czy usługę, w pierwszej kolejności pomyślą właśnie o nas.
Drugą korzyścią jest to, że firmy reklamujące się na dużych reklamach przy drodze, podświadomie postrzegane są przez klientów jako wiodące w branży. Skoro przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na taką reklamę, to znaczy, że jest duże i najprawdopodobniej profesjonalne. Dzięki temu będziemy rozpatrywani jako liderzy w branży i potencjalni klienci prędzej zwrócą się do nas, niż do konkurencji.
Podsumowanie - czy warto?
Reklama przy drodze nie sprawdza się jako sposób na wygenerowanie sprzedaży w bezpośredni sposób. Jej trafność zależy od przypadku, a sama w sobie nie wywołuje u odbiorców zainteresowania. Jeśli jednak chcemy zwiększyć świadomość marki na rynku i dysponujemy odpowiednimi funduszami, przydrożna reklama z pewnością pomoże w budowaniu stabilnego wizerunku firmy.
W wykreowaniu solidnej reklamy zewnętrznej pomogą ci nasze systemy wystawiennicze i reklamowe, które sprawdzisz klikając w przycisk poniżej.