Promocja sprzedaży a degustacja
Promocja sprzedaży to jeden z ważnych obszarów zagadnień związanych z marketingiem, który zalicza się także do podstawowego modelu tzw. marketing-mix. Promocja sprzedaży to zespół działań, dzięki którym klient może zauważyć nasz produkt, a finalnie ma szansę nabyć daną rzecz. Wyróżnia się wiele różnych form promocji sprzedaży, zaś jedną z nich jest degustacja. Czy degustacja jest skuteczną techniką i jak należy ją zorganizować?
Mała przyjemność za darmo? Czemu nie!
W wielu dużych marketach często prowadzone są degustacje różnych produktów, które z reguły dopiero wchodzą na rynek. Są to zazwyczaj nowe smaki soków, batoników czy innych przekąsek, po które chętnie sięgamy, by pobudzić nasze kubeczki smakowe oraz sprawić sobie małą przyjemność. Pierwszą przesłanką, która może być dowodem skuteczności degustacji jest to, że wielu producentów się na nie decyduje. Gdyby nie miało to stosownego odzwierciedlenia finansowego czy wizerunkowego, prawdopodobnie tego typu działania nie byłyby realizowane.
Rzuć klientowi marchewkę
Z drugiej strony, jak najłatwiej przekonać konsumenta, do kupienia nowego smaku czekolady? Dać mu marchewkę, czyli umożliwić darmowe skosztowanie kosteczki, którą ten z pewnością odbierze bardzo miło, co wynika z natury człowieka – lubimy czasem dostać coś fajnego, przyjemnego, dobrego zupełnie za darmo. Degustacja stanowi więc ciekawe rozwiązanie, które ma skusić klienta i dość często umożliwia to uzyskanie natychmiastowego efektu. Część klientów, którzy odchodzą od stanowiska z degustacją, udają się bezpośrednio do półki z prezentowanymi produktami, by móc zakupić ich większą porcję.
Klient-odkrywca
Część klientów bywa ukontentowanych faktem, że jako pierwsi mogą spróbować nowej mieszanki smaków ulubionego soku, zanim ich koledzy ze szkoły czy klasy, będą mogli sobie na to pozwolić. Dla części frajdą jest bowiem wyłącznie to, że pochwalą się tym w gronie znajomych. Wielu konsumentów kupuje marketowe nowości po ty, by wypróbować to, co pojawia się na rynku, przychodzi do Polski z zagranicy etc. Jesteśmy ciekawi, jak smakują nowe potrawy, przyprawy, ale i słodycze, piwa czy napoje. Z tego względu ustawienie stanowiska z degustacją stanowi bardzo istotny punkt, dzięki któremu dany produkt czy marka zapisują się w świadomości potencjalnego konsumenta.
Wizerunek marki, producenta
Stanowisko z degustacją to, poza promocją produktu, doskonały pomysł na promocję całej marki. Trudno klientowi sklepu przejść, nie zauważając stojących przed nim przekąsek. W efekcie jego wzrok zatrzymuje się na produktach, logotypie marki. Jest to jedna z możliwości zwiększania świadomości marki wśród konsumentów.
Markety, targi, eventy i…
Stanowiska degustacyjne sprawdzają się nie tylko w marketach, choć z reguły tam widzimy je najczęściej. Są one także obecne podczas targów, festynów, miejskich imprez na świeżym powietrzu czy innego rodzaju spotkań, uroczystości, w czasie których promowane są produkty danej firmy czy producenta. Warto rozważyć nabycie specjalnego stanowiska do degustacji, które może posłużyć danemu przedsiębiorstwu przez wiele lat.
Organizacja degustacji
Zorganizowanie degustacji danego produktu z reguły jest dość schematyczne. Najpierw warto ustalić, czy wybrane przez nas miejsce nadaje się do ustawienia stanowiska degustacyjnego. Nie można wtargnąć na teren sklepu, w którym dystrybuowane są nasze produkty i po porostu ustawić tam stand. Wszystkie kwestie prawne muszą być dopięte, by nie narażać się ani sklepowi, ani sanepidowi, ani innym interesariuszom bądź konkurencji.
Należy przygotować stanowisko, produkty oraz wyznaczyć osobę, która zajmie się promocją degustacji. Warto, by była to osoba otwarta, łatwo wchodząca w relacje, uśmiechnięta, ładna i chętnie nawiązująca kontakt z klientami sklepu. Sprzedaż bezpośrednia, zachęcanie do skosztowania oraz nabycia produktu jest bardzo ważnym (jak nie najważniejszym) elementem całej taktyki degustacyjnej. Jeśli wszystko jest gotowe, można rozpocząć degustację, a później oczekiwać pozytywnych efektów promocji.
Zorganizowanie udanej degustacji nie uda się bez odpowiedniego zaplecza. Na szczęście posiadamy wszystko czego potrzebujesz dlatego kliknij w poniższy przycisk i sprawdź naszą ofertę systemów wystawienniczych i reklamowych.