Obrusy reklamowe to stosunkowo rzadkie medium reklamy. Właśnie w tym tkwi ich największa zaleta! Niespodziewane umiejscowienie komunikatu reklamowego pozwala przełamać "ślepotę reklamową" - odruchowe, mimowolne ignorowanie reklam przez potencjalnych odbiorców. Obrus jest także ciekawym, atrakcyjnym wizualnie miejscem umieszczenia reklamy - największe znaczenie mają indywidualnie projektowane nadruki, możliwe jest jednak również haftowanie i naszywanie elementów takich logo czy slogan reklamowy. Obrusy reklamowe sprawdzają się także w handlu bezpośrednim, zwłaszcza w sprzedaży żywności.
Stół
Obrus kojarzy nam się głównie z jadalnią, ze stołami, przy których spożywamy posiłki - mniej z działalnością biznesową. To błędne skojarzenie. Stół jest nieodłącznym i centralnym elementem targów, pokazów produktów, konkursów i niemal wszystkich rodzajów eventów firmowych. Oczywiście, obrusy reklamowe sprawdzą się również przy tych imprezach firmowych, na których podajemy posiłki. Ważniejszy jest jednak fakt, że przy okazji prezentacji naszych produktów i usług stół zajmuje centralne, wyróżnione miejsce - skupia się na nim uwaga wszystkich.
Dzięki temu produkt i wszystkie nasze działania marketingowe i sprzedażowe silniej kojarzą się z marką - marka i logo utrwalają się w pamięci odbiorców. Obrusy z indywidualnymi nadrukami pełnią więc ważną rolę w reklamie. Nie można się wręcz bez nich obyć: aby w czasie targów wywrzeć profesjonalne wrażenie na potencjalnych kontrahentach, konieczna jest powiązana ze świadomością marki indywidualizacja wszystkich możliwych akcesoriów. Stół budzi poza tym wiele cennych dla reklamy skojarzeń, które możemy wykorzystać: kojarzy się np. z przyjaznością, życzliwością i przytulnością, ale także z pracą, władzą i autorytetem.
Materiał
Materiał na obrusy reklamowe powinien być raczej gruby i bogaty: tego rodzaju obrusy są bardziej efektowne i właśnie takie materiały obrusów widzimy najczęściej na prestiżowych konkursach. Najlepiej sprawdzają się jednobarwne atłasy, welury, plusze i welwety, a więc tkaniny puszyste, o grubym poszyciu. Efektowne są również tkaniny o dużej gramaturze służące do wytwarzania rolet i tapicerki, a nawet dzianiny. Pożądane wrażenie luksusu i wysokiej jakości mogą wywołać także cieńsze tkaniny lśniące, takie jak satyna - wyglądają one jednak mniej profesjonalnie, połysk może także negatywnie odbić się na wyrazistości nadruków reklamowych.
Współcześnie coraz częściej stosuje się nowoczesne tkaniny rozciągliwe typu display stretch, na których jakość wydruku jest bardzo wysoka. W każdym przypadku materiał w jednolitym kolorze sprawdzi się lepiej, niż odwracający uwagę od reklamy materiał wzorzysty. Najczęściej stosuje się obrusy zielone i czerwone - nie zawsze jednak jest to najlepszy wybór, kolory te mogą wywoływać negatywne skojarzenia (np. z egzaminami i komisjami). Dobrym pomysłem jest natomiast biel, na której nadruk jest najbardziej wyraźny: pamiętajmy jednak, że biały materiał musi być idealnie czysty i dobrze wyprasowany.
Kształt
Kształt i rozmiar obrusów z nadrukami reklamowymi jest właściwie dowolny. Trzeba go jednak starannie dopasować do rozmiarów stołu handlowego, wystawienniczego lub konferencyjnego. Najbardziej efektowne są duże rozmiary. Niewielkie obrusiki, a nawet ściereczki z nadrukami można natomiast potraktować jako gadżety reklamowe i drobne prezenty. Mały obrus z logo wykorzystać można także jako rodzaj opakowania prezentowego. Istotnym elementem dodatkowym jest także efektowne obszycie - sprawia ono, że obrus jest piękniejszy i bardziej trwały, utrudnia jednak jego przycinanie
Efekt
Widziany z daleka obrus z nadrukiem zwraca uwagę na logo i slogan. Widziany z bliska podkreśla walory ułożonych na stole produktów. Obrusy reklamowe to nie tylko marketing i budowanie świadomości marki, ale także efektowna ozdoba. Efekt estetyczny nadruku uzupełnić może haft, koronka i obszycie. W wielu przypadkach obrusy z indywidualnymi nadrukami sprawdzają się także w bezpośredniej sprzedaży: mogą stosować je np. piekarnie i cukiernie oraz stoiska gastronomiczne. W przypadku lokali gastronomicznych, zwłaszcza tych bardziej eleganckich, nadruki powinny być jednak bardziej subtelne.