Współcześnie reklama towarzyszy nam praktycznie na każdym kroku. Stanowi ważny element funkcjonowania wszelakich mediów, skutecznie promuje różne firmy, instytucje i marki, a także znacząco uatrakcyjnia przekazywanie ofert handlowych. Nie zawsze jednak kampanie reklamowe polegały na wystawianiu wielkich bilbordów, klikaniu w wyskakujące okienka w Internecie czy oglądaniu materiałów w prasie. Jak wyglądała więc reklama w przeszłości i od czego tak naprawdę wszystko się zaczęło? Oto historia reklamy w pigułce!
Reklama w starożytności
Pierwotny przekaz reklamowy polegał głównie na głośnym wykrzykiwaniu i zachwalaniu produktów przez sprzedawców. Już w czasach starożytnych zauważono bowiem, że zainteresowanie klientów danym towarem znacznie wzrasta, jeśli jest on precyzyjnie opisywany wraz z podkreśleniem jego zalet i najważniejszych funkcji. Od tamtej pory taka forma reklamy stała się codziennością miejskich targowisk oraz straganów.
Z czasem zaczęły się jednak pojawiać szyldy handlowe, które zachęcały do wejścia do karczmy lub skorzystania z usług szewców czy krawców. Ze względu na to, że wtedy niewiele ludzi tak naprawdę potrafiło czytać, tego typu reklama przybierała formę kamiennych rzeźb, tabliczek i obrazów. W tym czasie zaczęto też rozpowszechniać pierwsze ulotki reklamowo-informacyjne, których nośnikiem był papirus bądź gliniana tabliczka. Ich treść dotyczyła głównie zaproszeń na różne wydarzenia sportowe lub kulturalne. Za najstarsze ogłoszenie reklamowe uznawany jest jednak papirus z informacją o zaginięciu niewolnika, za którego odnalezienie czekała niemała nagroda.
Wynalezienie druku
Wynalezienie druku w 1450 roku przez Jana Gutenberga zrewolucjonizowało nie tylko kulturę, ale przede wszystkim reklamę. Ruchoma czcionka pozwalała na powielanie różnych rysunków, treści i grafik, które potem udostępniane były na masową skalę. Pierwszą notatkę o charakterze reklamowym wydrukowano w 1480 roku w Anglii. Zawierała ona wskazówki dla duchownych dotyczące właściwego postępowanie w trakcie Wielkanocy. Pierwsza reklama z prawdziwego zdarzenia ukazała się jednak w 1612 roku w paryskiej gazecie "Journal General d'Affiches". Dwadzieścia lat później tygodnik "Rebadota" wprowadził już stałą rubrykę zawierającą drobne ogłoszenia i informacje.
Reklama prasowa coraz częściej zaczęła pojawiać się również w amerykańskich gazetach. Nic więc dziwnego, że to właśnie w 1843 roku w Filadelfii swoją działalność rozpoczął Volney Palmer uznawany za pierwszego agenta reklamowego w historii. Zajmował się on przede wszystkim zbieraniem różnych ogłoszeń reklamowych oraz odpłatnym umieszczaniem ich w dziennikach i magazynach.
Rozwój radia i telewizji
Rozwój radia i telewizji znacząco zwiększył rolę reklamy w mediach. W latach dwudziestych XX wieku w Stanach Zjednoczonych nadano bowiem pierwszą reklamę radiową, a dwadzieścia lat później reklamę telewizyjną. W tym czasie wprowadzano również audycje sponsorowane. Pojawienie się nowych mediów spowodowało większe zainteresowanie rynkiem reklamowym oraz możliwościami, jakie daje taka forma promocji. W związku z panującą wtedy Drugą Wojną Światową coraz częściej można się było spotkać z reklamą propagandową i manipulacyjną. Po zakończeniu wojny odnotowano jednak bardzo duży rozwój reklamy komercyjnej, dzięki której masowo zaczęły powstawać agencje reklamowe oraz marketingowe.
Wynalezienie Internetu i współczesna reklama
Pojawienie się Internetu na zawsze zmieniło formę i prezentację reklamy. Mimo, iż nadal mamy do czynienia z reklamą prasową, radiową i telewizyjną to jednak coraz większą wagę przywiązuje się do promocji internetowej, dzięki której można dotrzeć do naprawdę dużej grupy odbiorców. Liczy się już nie tylko sam przekaz, ale również forma przedstawienia informacji czy oferty, która zainteresuje i przyciągnie potencjalnych klientów.
Jeśli szukasz wysokiej jakości produktów, które sprawią, że Twoja reklama wyróżni się z tłumu, koniecznie zapoznaj się z ofertą naszego sklepu Retio.pl ! To właśnie tutaj znajdziesz najlepsze na rynku systemy reklamowe i wystawiennicze. Kliknij w przycisk poniżej, aby sprawdzić naszą ofertę.