Nie istnieje jedna jasna definicja reklamy. Interpretowana jest jako sposób komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, ale również metodę promowania produktów, usług czy działań, które dana firma wykonuje. Jednak jednogłośnie można stwierdzić, że reklama jest bardzo istotną, jeśli nie najważniejszą funkcją w marketingu, wykorzystywaną zarówno przez ogromne, znane na cały świat marki, jak i pomniejsze, mało rozpoznawalne firmy. Wykorzystuje ona perswazje, celem wpłynięcia na postrzeganie danego przedsiębiorstwa i nakłonienie do zakupu produktów lub usługi. Jest niezwykle istotna, ponieważ ma ogromny wpływ na teraźniejsze oraz przyszłe funkcjonowanie każdej jednostki gospodarczej.
Krótko o historii reklamy
Reklama sięga czasów starożytnych. Uważa się, że właśnie wtedy doszło do jej stworzenia. Ówcześni handlowcy wykrzykiwali informacje o swoich produktach - nazwano to reklamą ustną. Mimo tego samego celu, różniła się od dzisiejszych form wykorzystywanych w reklamie. Jednak pojawiła się również reklama pisemna. Mianowicie, Rzymianie tworzyli szyldy reklamowe oraz malowali afisze na budynkach, co przypomina dzisiejsze metody promocyjne.
Funkcje reklamy
Istnieje kilka głównych funkcji, wyznaczają je z góry, założone cele reklamy. Są to m.in.:
- Reklama informacyjna - wykorzystywana najczęściej do informowania klientów o nowych produktach, punktach sprzedaży czy nawet zmienionej formule produktu. Zwraca uwagę na korzyści, które idą wraz z zakupem produktu lub ze skorzystania z usługi;
- Reklama przypominająca - stosowana w przypadku produktów ogólnie znanych, często bardzo rozpoznawalnych wśród społeczeństwa. Jej celem jest utrzymanie dobrej pozycji na rynku;
- Reklama konkurencyjna - polega na wyróżnieniu swojego produktu nad firmy konkurencyjne. Bardzo istotne jest, aby skupić uwagę klienta na marce, żeby potrafił odróżnić produkt od innych marek.
Środki przekazu reklamy
Reklamę można zastosować w mediach takich jak:
- Telewizja - nie należy do najtańszych, jednak pozwala na dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów. Posługuje się zarówno obrazem, jak i dźwiękiem co umożliwia łatwiejsze wzbudzenie emocji w odbiorcach;
- Prasa - przez swoją niską cenę jest bardzo dostępna. Z łatwością można trafić do określonych grup np. za pomocą publikacji w prasie specjalistycznej;
- Radio - należy do jednego z najtańszych środków przekazu, łatwość w dotarciu do wąskich grup docelowych;
- Internet - jego ogromną zaletą jest fakt, że staje się coraz bardziej popularny. Jest najlepszym środkiem w dotarciu do młodzieży, jednak nie tylko, ponieważ z dnia na dzień staję się coraz bardziej dostępny dla każdej grupy wiekowej. Koszty są niskie. Szybko się rozwija;
- Reklama zewnętrzna (Out-door) - stosowana jest w środkach komunikacji oraz na ulicach (budynkach, przy drogach). Dzięki temu środku można skoncentrować promocję w określonym obszarze. Taką reklamą jest np. billboard, citylight, szyld, plakat itd.
Na reklamie znamy się najlepiej i wiemy, że niezależnie od formy przydadzą Ci się produkty, które oferujemy w naszym sklepie reklamowym. Kliknij w przycisk poniżej i zapoznaj się z naszą ofertą.