Reklama zewnętrzna to bardzo popularna odmiana marketingu. Jej różne formy stanowią często spotykany element przestrzeni architektonicznej miast i obszarów podmiejskich. Nie będzie przesadne stwierdzenie, że ten środek przekazu marketingowego stał się nierozłączną częścią krajobrazu współczesnego społeczeństwa. O popularności reklamy zewnętrznej decyduje wiele jej niewątpliwych atutów, o czym będzie mowa w dalszej części tekstu.
Czym charakteryzuje się reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna, określana także jako outdoor (ang. outdoor advertising), adresowana jest do potencjalnych konsumentów poruszających się poza miejscem zamieszkania. Jej celem jest zwrócenie uwagi na promowany produkt przy wykorzystaniu niewielkiej ilości informacji. Odbiorca reklamy nie zawsze uświadamia sobie, że systematycznie ma z nią styczność. Regularny kontakt z przekazem sprawia, że po stosunkowo krótkim czasie jest on zdolny rozpoznać określoną firmę lub produkt.
Reklama outdoor obejmuje wiele form, zarówno tak prostych jak plakaty czy afisze oraz bardziej zaawansowane nośniki, jak np. wielkoformatowe ekrany w technologii LED. Możemy ją spotkać w miejscach użyteczności publicznej, przy ruchliwych ulicach, uczęszczanych deptakach, czy w pojazdach komunikacji miejskiej. Skuteczność reklamy zewnętrznej będzie zależała od odpowiedniej konstrukcji graficznej planszy. Efektywny przekaz powinien zawierać minimum słów, a uwagę odbiorcy przykuwać mają elementy plastyczne. Krótkie, chwytliwe hasło reklamowe na tle ciekawie skomponowanych obrazów szybko utrwali się w jego pamięci. Ważna jest także właściwie dobrana kolorystyka i rozmiar czcionki, dzięki czemu treść staje się przejrzysta i czytelna.
Jakie istnieją formy reklamy zewnętrznej?
Do najczęściej wykorzystywanych nośników reklamy zewnętrznej należą:
- Billboardy, czyli tablice reklamowe (z opcją podświetlania) umieszczane przy ulicach, na ścianach budynków lub przystosowanych w tym celu słupach,
- Plakaty i afisze - jednostronne druki reklamowo-informacyjne umieszczane na słupach, ścianach czy witrynach sklepowych,
Banery - reklama drukowana na dużej powierzchni materiału, papierze lub siatce PCV umieszczana w dobrze widocznym miejscu, - Citylighty- podświetlane od środka panele reklamowe często spotykane we wiatach przystankowych, a także innych ruchliwych miejscach,
- Diapazony - plansze reklamowe osadzone na stalowo-betonowej konstrukcji,
- Stripy - kasetony z podświetleniem umieszczane na dachach punktów handlowych (np. kiosków),
- Bilbordy mobilne - tablice reklamowe przytwierdzane do przyczepy samochodu,
- Car wrapping, czyli reklama na pojazdach, które okleja się naklejkami odpornymi na warunki pogodowe i czynniki mechaniczne,
- Reklama wielkoformatowa o powierzchni co najmniej 100 m² zamieszczana na elewacjach nieruchomości.
Zalety reklamy zewnętrznej
Najbardziej widoczną zaletą reklamy outdoorowej jest jej spory zasięg oddziaływania. Pozwala ona dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, dzięki czemu reklamowana firma lub jej produkt ma szanse zaistnieć w świadomości wielu potencjalnych klientów. Umieszczenie reklamy w często uczęszczanych miejscach umożliwia jej permanentne oddziaływanie na klienta, pozwalając mu lepiej przyswoić przekaz.
Ponadto sami konsumenci przyczyniają się do zwiększenia wpływu treści marketingowej, przekazując ją dalej na zasadzie polecenia. Reklama zewnętrzna ma zwykle proste przesłanie, które łatwo jest zrozumieć. Skuteczny przekaz powinien cechować się nieskomplikowaną treścią, wyrażoną w czytelny sposób, najlepiej ze szczyptą humoru. Niewątpliwym atutem outdooru są również duże możliwości wyboru nośnika, co pozwala opracować pomysłowe koncepcje o wysokiej efektywności marketingowej.
Dobrze przygotowana reklama to taka, w której forma nie przesłania treści. Inną zaletą tej formy marketingu jest możliwość szybkiego odbioru przekazu przez konsumenta, co dokonuje się błyskawicznie po spojrzeniu na planszę. Ze względu na powyższe reklama zewnętrzna jest niezwykle ważnym czynnikiem oddziałującym na rozpoznawalność marki przez jej odbiorców.
Zapoznaj się z naszymi systemami reklamowymi, dzięki którym twoja reklama będzie skuteczniejsza, klikając w przycisk poniżej.