BEZPIECZEŃSTWO TRANSAKCJI
DARMOWA DOSTAWA od 1000zł
SZYBKA REALIZACJA
do kasy suma: 0,00 zł

Co to jest plakat reklamowy? Krótka historia plakatu

0
Co to jest plakat reklamowy? Krótka historia plakatu

Plakat to artystyczny gatunek grafiki użytkowej, który spełnia funkcję agitacji politycznej, propagandy i informacyjną. Jest to na ogół jednostronny druk w formacie B1, niemniej można spotkać również inne rozmiary.

Na dobrze wykonany plakat składa się sporo elementów. Jego najważniejszym zadaniem będzie reklama, przekazanie informacji i zaintrygowanie przechodniów. Plakat musi zwracać uwagę swoją innością. Podobieństwa zabijają ideę plakatu. Następna cecha to wyeliminowanie zbędnych elementów, ozdób, którego celem jest szybsze ogarnięcie całości. Język plakatów jest językiem haseł, który skłania do pewnych uproszczeń.

Na początku był afisz

Skąd wziął się właściwie plakat? Otóż wywodzi się on od afisza, którego początki sięgają XV wieku. Jednakże taka forma rozpowszechnienia informacji, jaką jest właśnie afisz na dobre ukształtowała się na przełomie XVIII i XIX wieku. W tym także czasie zastąpiono go plakatem, który przez dosyć długi czas kojarzono głównie z różnorodnymi wydarzeniami rozrywkowymi i kulturalnymi - na przykład przedstawieniami w teatrze, koncertami czy widowiskami cyrkowymi. Dzięki plakatom podawano również do wiadomości publicznej informacje na temat poborów do wojska.

Istotny wynalazek

Na pewno dużą rolę w rozwoju plakatu odegrało wynalezienie techniki litografii. Doszło do tego pod koniec XVIII wieku. Na początku litografie były wykonywane w czarno-białej formie, z czasem dołączyły do nich jednakże również i kolorowe. W latach 40-tych XIX wieku miało miejsce powstanie cyklu monokolorystycznych litografii, mających charakter reklamowy. Ich twórcami byli malarz Paul Badry i wydawca Rouchon. Cykl ten uznawany jest oficjalnie za poprzednika plakatów.

Wraz z upływającym czasem okazało się, iż najlepsze miejsce na rozwieszanie plakatów to ulica. XIX wiek jest bardzo istotnym okresem w dziejach rozwoju plakatu. Godne uwagi będą w tym przypadku nazwiska takie jak Jules Cheret i Henri de Toulouse-Lautreca (jego twórczość otworzyła całkiem nowy rozdział w historii plakatu reklamowego, kiedy to miał on szansę usamodzielnić się jako gatunek.

Jak przebiegała historia plakatu w Polsce?

Jeśli chodzi o kwestię plakatu polskiego, to nie można pominąć Stanisława Wyspiańskiego. Jego zasługą jest przeniesienie na polski grunt paryskich, modnych trendów, które inspirowane były twórczością Alfonsa Muchy. Niemniej jednak Wyspiański stworzył wyłącznie jeden plakat (powstał on w 1899 roku na potrzeby sztuki ,,Wnętrze" Maurice’a Maeterlincka). Spośród osób, które były autorami ciekawych plakatów, jakie stworzono w okresie Młodej Polski, trzeba wymienić między innymi Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego, Stanisława Kamockiego czy Teodora Axentowicza, jak również twórców, którzy skupieni byli wokół Towarzystwa Polskiej Sztuki Stosowanej, które rozpoczęło działalność w 1901 roku. W tym czasie doszło do rozkwitu sztuki plakatu. Duże zasługi przypisuje się w tejże dziedzinie Tadeuszowi Gronowskiemu, który był z wykształcenia architektem. Pod koniec lat 20-tych XX wieku zaczął stosować we własnych pracach aerograf. Narzędzie to pozwoliło mu na uzyskanie bardzo interesujących efektów graficznych, jak chociażby cień rzucany na tło.

W okresie międzywojennym polscy graficy pobierali wykształcenie na Akademii Sztuk Pięknych i na Polityce Warszawskiej. Lata 30-te ubiegłego wieku zaowocowały wzrostem zapotrzebowania na grafikę o charakterze użytkowym, co wiązało się między innymi z polityczną sytuacją Europy. Już po wojnie, a mówiąc dokładniej w latach 50-tych zaczęto stosować określenie ,,polska sztuka plakatu". Debiutowali wtedy graficy tacy jak: Wojciech Fangor, Wojciech Zamecznik, Julian Pałka, Jan Młodożeniec, Waldemar Świeży, Jan Lenica, Franciszek Starowiejski, czy Roman Cieślewicz. To dzięki nim plakat polski stał się sławny nie tylko w kraju, ale również na arenie międzynarodowej. Promuje go między innymi wydarzenie, którym jest Międzynarodowe Biennale Plakatu, odbywające się począwszy od 1996 roku w Warszawie.

Plakat jako nośnik reklamowy jest niezwykle użyteczny i całkiem tani, a jego historia jest bardzo ciekawa. Warto zaopatrzyć się w plakaty lub oprawy do nich korzystając z oferty naszego sklepu reklamowego. Kliknij w przycisk poniżej i sprawdź nasze produkty.

 

przycisk

 

Komentarze do wpisu (0)

Submit
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl